Arbejdsglæde i top, men chefens forklaring er ikke god nok

Trivselsanalysen, som vi gennemførte for Husum Dyreklinik, kom ud med meget flotte resultater – ikke mindst på arbejdsglædefronten. Vi spurgte ejer Rikke Nyeman Grejsen, hvad de gør for trivslen. Medarbejderrepræsentanten syntes, at hun var ALT for beskeden, så hun har suppleret Rikkes svar. Og vi synes, at det er værd at dele til inspiration.
Rikke Nyeman Grejsen, dyrlæge og ejer, Husum Dyreklinik
Husum Dyreklinik scorer i top på “Relationer” – hvordan mon det kan være?
Rikke Nyeman Grejsen:  “Jeg synes, at der er en ret unik stemning på klinikken, alle er gode ved hinanden og vil hinanden det bedste. Der er ikke nogen, der spreder dårlig stemning. Jeg gør meget ud af at finde personale, der passer godt ind i teamet, når jeg søger nye. Da vi talte om det på personalemødet, syntes medarbejderrepræsentanten, at jeg var alt for beskeden. Hun skrev en mail til mig, som kommer herunder”.
Medarbejderrepræsentant fortæller:
Vi er et team, der er utrolig tætte socialt. Mange af os ser hinanden privat, og alle sammen brænder for at hjælpe, støtte og gøre “det ekstra” for hinanden. Selv om omgangstonen kan være drilsk, stammer den fra en stor tillid og respekt for hinanden. Der er plads til hinandens forskelligheder, men alle bliver set, hørt og rost. Til dagligt høres sætninger som “Er du okay?”, “Går det godt her?”, “Kan jeg hjælpe med noget?” og “Godt gået – hvor er du sej!”
“Alt dette er muligt bl.a. grundet en ledelse, der lægger enorm stor vægt på arbejdsglæde. Ønsket om at “det skal være rart at gå på arbejde”, stammer fra et meget dybere og personligt sted end hvad rollen som chef ‘indebærer’. Der støttes op om, at alle føler sig værdsat, har medbestemmelse og mulighed for selvstændigt arbejde. Der lægges desuden et stort arbejde i efteruddannelse i ledelse.”
Team Husum Dyreklinik drager omsorg og hepper på hinanden.
Af tiltag, der bidrager til den gode stemning, nævner medarbejdere:
  • Tavle med postive sætninger/positive oplevelser, som siges højt på mandagsmorgenmødet
  • Morgenmøde, hvor vi ‘hepper’ og laver kampråb (telefonen er sat på pause imens ;-))
  • Årlige MUSsamtaler
  • Massage, frugtordning, kaffeordning
  • Mulighed for afbræk/gåtur i løbet af dagen
  • Hyppige dyrlægemøder, VSP-møder og personalemøder
  • Telefontid til dyrlæger
  • e-praksis (støtter op om ensrettethed, styring af dokumenter m.m.)
  • Nem tilgængelighed til ledelsen med stort som småt

Og sikkert mange mange flere!

Måske er vi en lille smule heldige, at vi lige har ramt en helt fantastisk personalesammensætning. Men jeg er sikker på, at der er mange grunde til, at så fantastiske mennesker bliver hængende 🙂
Også besøgende bemærker den gode stemning og når de for eksempel siger: “Efter 2 minutter hos jer ved man, at her er der bare rart at være og arbejde.”
Er du interesseret i at få lavet en trivselsrapport for din klinik/arbejdsplads? Rapporten kan indgå som et led i en workshop eller et lignende forløb med praQtice. Hvis du vil høre nærmere om mulighederne, så send en mail til Vibeke Nordrehaug på vibeke@praqtice.dk
Husum Dyreklinik er en del af Vetfællesskabet, og vi er rigtig glade for at have dem og deres bidrag med ombord.