Klinikanalyse
Christian Kolthoff har over 20 års erfaring med klinikanalyse og strategiprocesser i den veterinære branche. Med sin baggrund som dyrlæge og medejerskab af klinikker i Danmark og Norge har han et dybtgående kendskab til særligt smådyrsklinikker, men også blandede, stordyrs og hestepraksis. Christian Kolthoff:
“Selvom mange klinikker på overfladen ligner hinanden, kan årsagskomplekserne godt være forskellige. Jeg gør meget ud af at analysere klinikkerne og tager udgangspunkt i at følge dagligdagen på klinikken, analysere nøgletal og lytte til jer. For det giver god mening at stille en korrekt diagnose før behandlingen igangsættes.
Jeg får mange tilbagemeldinger fra klinikker, som har oplevet analysen som en øjenåbner og efterfølgende med små greb hurtigt har kunnet dreje klinikken i den rigtige retning. Og med større greb – skridt for skridt – har haft succes ved at følge kursen.”
Følgende værktøjer er nyttige:
- Medarbejdertilfredshed og flow: Tilfredsheds- og engagementsundersøgelse, medarbejderinterviews, vurdering af effektivitetsnøgletal.
- Brand og markedsføring: Gennemgang af dyreklinikkens online og trykte materialer, vurdering af online indtryk og tilstedeværelse.
- Kundetilfredshed: Klinikobservationer og kundeinterviews, Net Promotor Score, vurdering at online kundefeedback.
- Prissætning og taksering: Gennemgang af journaler og fakturaer, vurdering af nøgletal.
Optimering & strategi
I en strategiudviklingsproces arbejder vi med de udfordringer og muligheder, som eksempelvis klinikanalysen giver os et billede af. Processen kan spænde fra 3 timer til flere uger. Første skridt er altid gratis, og vi tager gerne en uforpligtende snak over telefonen, hvor vi drøfter formål og mål med strategiprocessen. Derefter sender Christian et forslag til næste skridt.
Alle dyreklinikker har deres særpræg, og derfor er vores tilgang ikke ”one size fits all”. Det er altid tilpasset netop jer.
Ofte vælger klinikkerne at købe en klinikboosterworkshop, når der skal arbejdes med optimering af klinikken.
Der kan også være tale om et længerevarende forløb, hvor den økonomiske del kædes sammen med andre områder af dyreklinikken. Ved de længere forløb indleder vi ofte med en strategiproces over 2 dage, hvorefter Christian i den efterfølgende periode jævnligt er inde over, for at sikre, at det planlagte kommer i mål.
Har du en klinik, der trænger til et løft, eller hvor du godt kunne tænke dig en “second opinion”, så send en mail på christian@praqtice.dk.
Kontakt Christian for mere info.
God trivsel, men plads til forbedring
/0 Kommentarer/i Blog /af anneDet går tilsyneladende ganske godt med trivslen i dansk veterinærpraksis, men der er plads til forbedringer. Det er hovedkonklusionen på en spørgeskemaundersøgelse, som Dyrlægernes Arbejdsgiverforening har gennemført i landets dyrlægepraksis. Både klinikejere, ansatte dyrlæger, veterinærsygeplejersker, administratorer og elever har medvirket, og hele projektet er foregået i tæt dialog med Ansatte Dyrlægers Organisation og Veterinærsygeplejerskernes Fagforening. […]
Samarbejde mellem konkolleger
/0 Kommentarer/i Blog /af anneDyrehospitaler er gået sammen om at gøre opmærksom på den lokale akutte dyrlægevagt, bl.a. med en hjemmeside. Anne har i udarbejdelsen haft fokus på information om akutte situationer samt førstehjælpsinformation og gode råd til observation mv. Arbejdet har omfattet udarbejdelse af hjemmeside, pressemeddelelse, Google ads, etiketter til foderposer mv. med telefonnummer. Se hjemmesiden: dyrlægevagtenranders Pressemeddelelsen […]
Forretningsudvikling i norsk hestepraksis
/0 Kommentarer/i Blog /af anne”The golden days are over. Det bliver aldrig som i de gode gamle dage i hestepraksis,” lød det fra en af de engagerede tilhørere, da Christian holdt foredrag om forretningsudvikling med basis i prissætning og taksering. Mange norske dyrlæger er udfordret på deres indtjening, og Christian var inviteret til at holde oplæg baseret på erfaringerne […]